مجله پلاسکو آنلاین

پنج روش تضمینی جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی

اهمیت بلد بودن نگه داری از مواد غذایی:

همیشه توی خونه ی همه ی ما مواد غذایی هایی وجود دارن که هر خانم خونه دار با سلیقه ای باید بلد باشه که چجوری این مواد غذایی رو نگهداری کنه تا بتونه زمان بیشتری اونارو سالم نگه داره و نذاره کپک بزنن یا فاسد بشن…شما چند تا این این روشا بلدین؟🤷‍♀️اگه بلد نیستین این متن رو تا آخر بخونین،حتما به دردتون میخوره😉

((مراقب مسمومیت های غذایی باشید))

مواد غذایی فاسد شده میتونن ما رو مسموم کنن و سلامتی ما رو به خطر بندازن.به خاطر همین باید از مواد غذایی یا غذاهایی که اضافه میمونن به طور درست و با روش های اصولی مراقبت کرد تا از هر گونه مسمومیت غذایی و هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری بشه.

 

 

ابتدا باید بدانیم اصلا مواد غذایی چرا با گذشت زمان فاسد میشوند؟

عوامل زیادی وجود داره که باعث فاسد شدن مواد غذایی میشن.

یکی از اونها باکتری ها هستن که به صورت های مختلفی مواد غذایی رو فاسد میکنن.دسته ی بعدی کپک ها هستن که توی محیط های مرطوب خیلی سریع تر و بیشتر رشد میکنن.اما فکر کردین به همین راحتی ولتون میکنن؟کاملا در اشتباهین…اون ها توی محیط های خشک با دمای پایین هم میتونن روی انواع مواد غذایی بمونن و به محض اینکه یکم اوضاع براشون خوب بشه شروع میکنن به رشد کردن.

عامل دیگه ای هممون میدونیم و به نظر من بدترین عامل هست حشرات هستن.حشرات علاوه بر آلوده کردن مواد غذایی میتونن میکروب ها رو انتقال بدن و شاید اینو ندونین ولی حشرات مواد دفعی خودشون رو روی مواد غذایی باقی میذارن و این باعث آلودگی مواد غذایی میشه.
برای مثال مگس وقتی روی مواد غذایی میشینه اول یه مقداری از ترشحات دستگاه گوارش خودشو روی اون می ریزه تا بخشی از غذا رو به صورت محلول دربیاره و بمکه.(چقد بدم میاد از این حشره🥴🤢)علاوه بر آنزیم های ترشح شده از باکتری ها و کپک ها، آنزیم های طبیعی موجود توی مواد غذایی هم میتونن عامل تجزیه و در نتیجه فساد اونها باشن.

گرما و رطوبت هم به عنوان عوامل مساعد کننده شرایط برای خراب شدن مواد غذایی عمل می کنند و چیزای دیگه مثل نور و اکسیژن باعث تغییراتی توی مواد غذایی میشن که بحثش طولاینه و دیگ زیادی علمی میشه.

خلاصه که بریم ببینیم چجوری سر مواد غذاییمون دیرتر این بلاها میاد👌🥰

 

نکات مهم و ضروری برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی:

 

 

     ((روش اول))

اول از همه یادتون باشه همیشه مواد غذایی خام و پخته شده رو از هم جدا نگه دارین و دوتا بخش جداگونه و اختصاصی توی آشپزخونه براشون در نظر بگیرین و از گذاشتن این دو نوع مواد غذایی کنار هم توی یخچال بپرهیزین.

 

 

 

 

 

     ((روش دوم))

هیچوقت سبزی ها رو کنار انواع گوشت ها قرار ندین.چون ممکنه لا به لای سبزی ها آلودگی ها و باکتری هایی وجود داشته باشه که باعث فاسد شدن گوشت بشن.

برای خرد کردن اونها هم از تخته های جدا گونه استفاده کنین اینجوری آلودگی های احتمالی گوشت ها به سبزی ها انتقال داده نمیشه و یا برعکس…

 

 

 

     ((روش سوم))

همیشه گوشت ها..مرغ ها و ماهی ها رو توی ظرفای درب دار بذارین تا آبی که این مواد دارن روی بقیه مواد غذایی نریزه.(این کار از قاطی شدن بوی مواد غذایی هم جلوگیری میکنه)

خوبیه ظرف های دربدار برای نگه داری اینه که به خاطر قفل شدن در هاشون و نوارهای لاستیکی که توی در هاشون هست از ورود و خروج هوا و رطوبت جلوگیری میکنه و نمیذاره مواد زود فاسد بشن.یا اگه یکی از مواد غذایی داخل یخچال یا قفسه ها خراب شده و باکتری داره چون ظرف های فریزری در دارن اجازه نمیدن این آلودگی ها به بقیه مواد غذایی انتقال پیدا کنه و این میتونه یکی از بهترین روش ها برای نگه داری مواد غذایی باشه.

 

 

      ((روش چهارم))

شستن دست هاتون قبل از بسته بندی کردن مواد غذایی واقعا اهمیت بالایی داره و همیشه

باید قبل از بسته بندی مواد غذایی باید دستاتون رو بشورین تا میکروب های موجود روی دست

هاتون رو به بسته های مواد غذایی انتقال ندین🤲.چون این میکروب ها میتونن سرعت فاسد

شدن مواد غذایی رو بالا ببرن.

 

 

 

 

    ((روش پنجم))

وقتی از وعده های غذایی چیزی باقی میمونه همیشه یادتون باشه اول غذا رو بیرون یخچال بزارین که یکم به دمای اتاق نزدیک بشه بعد بذارین توی یخچال تا فاسد نشه.اگ میخواین غذاهاتون زودتر سرد شه باید اونارو توی ظرفای کم عمق بریزین یا اگه حجمش زیاده باید توی چند تا ظرف بریزین تا راحت تر سرد بشه و بتونین توی یخچال بذارین.جدا از اینکه گذاشتن غذا ها به طور گرم باعث تکثیر باکتری ها داخل اونا میشه،این کار به یخچال هاتون هم آسیب میزنه و باعث میشه طول عمر یخچالاتون پایین بیاد.

 

 

 

 

 

و در آخر باید بگم که هر مواد غذایی که مصرف میکنین بالاخره تاریخ انقضایی داره که بعد اون نباید مصرف بشه…مواد سوپر مارکتی که روشون این تاریخ رو میزنه ولی مواد غذایی خونگی که این تاریخ رو ندارن باید توی استفاده ازشون دقت کنید.اگه مواد غذایی بو و رنگشون تغییر کرد به هیچ وجه ازشون استفاده نکنید.

به سلامتیتون اهمیت بدین و سعی کنید از سالم ترین مواد غذایی با کمترین نگه دارنده ها استفاده کنین.😉

 

 

امیدوارم از این مطالب چیز جدیدی یاد گرفته باشین😇💖

اگر سوالی داشتین این پایین بپرسین خوشحال میشم بتونم راهنماییتون کنم😍👇

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.